Zeneszerzés – leírások --Ábólbébe-- Hazafelé sétálva arra lettem figyelmes, hogy az elhaladó autók hangja a hatoson (nagyobb forgalom esetén) olyan, mint a tenger hullámzása. Úgyhogy hazaérvén kerestem egy hullámzó tenger mintát, meg előkerestem egy régebbi felvételemet, amit a hatoson csináltam, és a kettőt crossfade-eltem, valamint szűrőkkel összemostam, tehát egy forgalmas útról eljutunk a tengerig. --Vonatetüd-- A mintában található élesebb, robusztusabb momentumokat kimerevítettem és próbáltam nekik nagyobb hangsúlyt adni, a monotonabb, halkabb részeket pedig egy éteribb táj irányába toltam el.A hangosbemondó hangja refrénszerűen ismétlődik és általában a hangtér váltásainál jelenik meg, egyfajta térválasztó szereppel.A vonatsíp hangját kimerevítettem timestretch-csel, és beraktam fokozatosan felhangosodva szinte a legelejéről. Az előbb leírt eseménysor szintén a sípra érkezik meg, melyet hasonló módon kimerevítettem. Az etüd végén a két síphang súrlódása ad ki egy játékot. --Szöveg etüdök-- Szomontázshoz nem kell sokat hozzáfűzni: "dialógusunk kontinuitása" szöveget vágtam össze különböző betűhangokból. Szöveg etüd I. - itt még csak ismerkedtem a density lite-tal, ez hallatszik is az etüdömön. A koncepció annyi, hogy először megmutatom a hanganyagot, amiből dolgoztam és utána kezdődik el a történés: először elkezd rétegződni a szöveg, majd rámegy a granuláris szinti, majd az egész egy totál disztorzióba torkollik. Erre a betorzulásra rájön a még régebben elkészített max-es rádiós installációm zengetős része, majd a végén a torzulás nélküli abszolút 'wet' zengetős szöveg marad meg. Szöveg etüd II. - itt már kicsit komolyabban nekifutottam a dolognak. Először is készítettem egy csomó hangmintát, amiket szétnyújtottam timestretch-csel, ezután különböző helyen (oktávonként) bandpass filtereztem a szövegrészleteket, összesen öt rétegben (rétegenként több mintával), valamint hagytam egy olyan sávot, amin nem volt filter, csak széthúzott mássalhangzók. Ezeket a mintákat utána bedobáltam az általam elkészített randomfelhő generátor maxpatchbe, amikre még szintén a maxban rájön a rádiós patchem zengető része. Quickrecorddal felvételekt készítettem és a legjobban sikerültekből raktam össze reaperben a végleges patchet, természetesen kisebb nagyobb igazítások, hangerőbeálíltások, apróbb filterezések a végleges szakaszban. --Granuláris etüdök-- Granuláris etüd I. - itt még mindig az első pár randinál tartottunk a density lite-tal, de már kezdtünk összemelegedni. Különösebben összetett koncepció itt sem volt; egy vékony, hangmagasságban is magasabb térből akartam eljutni egy összetettebb, robusztusabb térbe, melynek a végén visszakanyorodunk a kiindulás felé. Rájöttem, hogy ha eleve szövegmintákból dolgozok, akkor lehet ének/kórus szerű hangot létrehozni granulárisan, hogyha egy magánhangzón állva a szkennelést nagyon lassúra állítom, a grainek hosszát pedig viszonylag rövid random tartományra - ez egy-két helyen előjön az etüdben. Granuláris etüd II. - itt már effekteket (reverbet, eq-t és egyebeket is lehetett használni) úgyhogy egy rövid, erőteljes felütéssel indul az etüd, majd a felütés lecsengése mögül kibújik a szöveg, ami fokozatosan granulárosodik, majd pedig összesűrűsödik. A sűrűsödésben kialakul a fentebb említett kórusszerű effekt, ami itt inkább kürtre hasonlít. Ez a kürtszerű hang egy darabig áll, majd hosszan lecseng. A lecsengésből ezután organikus, csámcsogó hangok jelennek meg, majd megjelenik egy mélyebb mormogó-vibráló hang. A vibrálás elkezd gyorsulni, majd egy hasonló hanggal zárul az etüd, mint amilyet az elején is hallhatunk. --Ötperces darab-- Hagymazene néven neveztem el, persze ezt nem adnám a darabnak, mint végleges cím. A notációja egymásba fűzött fokhagymákra hasonlít. Először ugye a notációt kellett megcsinálni. Engem Xenakis egyik kottája ihletett meg, persze csak grafikailag (Xenakis a spektrális összetevőket ábrázolja a rajzokkal). A notációm inkább egy tematikai felépítést, egy vázat ábrázol, amin a hangtér nagyságának változása és az egyes témák/részek váltakozása figyelhető meg. Az egymásba kötött hagymagerezdekkel azt szeretném megjeleníteni, hogy a témák/részek közötti váltások 'folyékonyak' tehát javarészt morphing, kisebb részt crossfade technikával úsznak át egymásba - törekedtem rá, hogy az átmenetek minél simábbak, minél fokozatosabbak legyenek ("észrevétlenek"). A darab egy népdalhoz hasonló formát követ: x_A_B_Av_y. Az x és y kezdő/hangoló részek, tehát nem akartam nagybetűvel jelölni, mivel - ugyan a kezdő rész még lehetne önálló téma is akár, de - nem érnek fel egy önálló témával. Az x részt egy általam játszott gitárimprovizáció felvételéből hoztam létre granuláris szintézissel. Ezt követi az A rész, a Téma I. Itt is egy pengetős hangmintát választottam, amit azután túlkompresszáltam, zengetőt és egyéb effekteket (eq, filterek, stb) raktam rá. Ezt követi a B rész, melyet "Arkangyal kórusnak" neveztem el. Ezen rész kiinduló hanganyaga a II. szövegetüdöm elkészítésekor felvett egyik hangmintából keletkezett audacityben, a paulstretch nevű effekttel. Itt a szétfolyó hangteret szemcsésebb granuláris hangok kontrasztosítják, majd ebből térünk át fokozatosan a Av részre (Téma II.), mely az első téma egy variációja. A végén pedig egy robusztus, nagy teret átölelő akkordmasszával zárul a darab, hosszabb lecsengéssel (y rész). Három domináns hangszínblokk van a darabban: a pengetős hangszerre emlékeztető timestrechesebb/oktaveres blokk, az éteri, folyékony hangzás és a granuláris szintézissel létrehozott szétszórt szemcsésség. Habár elképzelések vannak, a darabnak még nem sikerült megfelelő címet találnom.